تیتر اخبار

b_300_300_16777215_00_images_index321.jpg

وضعیت دفاع شخصی با حضور محمد بلوطی بسیار آشفته شده و برخی از اساتید این رشته منتظر ورود مسئولین وزارت نشین برای سرو سامان  دادن به شرایط هستند.

یادداشت میهمان_اواخر سال 1398 طی نامه ای از سوی وزارت ورزش ، کلیه فعالیت های رشته دفاع شخصی بر عهده فدراسیون جودو گذاشته شد.

البته پیش از این نامه  نیز دفاع شخصی در قالب گروه در فدراسیون جودو فعالیت داشت و  از اوایل دهه هشتاد پیشرفت این رشته با آموزش در سطح نیروهای نظامی و انتظامی سرعت بیشتری گرفت.

بهروزی احمیراری که از همان سال ها بعنوان رئیس کمیته دفاع شخصی منصوب شد با تشکیل کارگروه ها و بخش های مختلف در سطح نظامی و عمومی با بکارگیری نیروهای متخصص که اغلب از خانواده هنر المپیکی جودو بودند اقدام به آموزش گسترده نمود.

در همان سال ها از جمله اساتید جودو که از ابتدای شکل گیری دفاع شخصی ، اقدامات قابل توجهی در تدوین آئین نامه ها داشتند میتوان به مرحوم استاد عبدالغفار سعادتمند  ، استاد بهمن فکرت و استاد رضا مدنی نام برد.

اما روند رو به جلوی این رشته ادامه داشت تا رئیس فعلی فدراسیون جودوبه روی کار آمد. درست بعد از حضور میراسمعیلی بود که بهروز احمیراری در دیماه سال 1399 پس از حدود دو دهه فعالیت در این سمت با کوله باری از تجربه ، استعفای خود را اعلام نمود تا عباس سلگی جانشین او شود.

در زمان تصدی سلگی نیز امورات این کمیته و دوره های مختلف با رویه قبل و بصورت قانونمدار پیگیری شد زیرا او با توجه به تجاربی که در گذشته در رشته دفاع شخصی داشت این مسئولیت را پذیرفت و با کمک نیروهای خود در انجام امور ، علیرغم انتقاداتی که به بعضی عملکردهایش وارد است نسبتاً موفق عمل کرد.

 اما در مدت کمتر از یکسال پس از انتصاب وی  بصورت غیرمنتظره ای از این سمت کنار گذاشته شد تا در کمیته آزمون فدراسیون فعالیت خود ادامه دهد.

بعد از سلگی نوبت به محمد بلوطی رسید تا سکانداری دفاع شخصی را بدست بگیرد. بعد از حضور او انتقادات فراوانی از جانب فعالین دفاع شخصی در کشور مطرح شد و تا کنون نیز ادامه دارد.

با توجه به اینکه بلوطی هیچ تجربه ای در دفاع شخصی نداشت ، امروز با سیاست های نه چندان معقول خود باعث شده تا بسیاری از مربیان دفاع شخصی دلسرد شده و به رشته های دیگر جهت ادامه فعالیت مهاجرت کنند.

بلوطی در ابتدای ورود خود ساختار بسیاری از فعالیت های بیست ساله دفاع شخصی را در هم شکست تا از نظر خود تغییرات اساسی ایجاد نماید و همین امر باعث شد تا دفاع شخصی امروز رو به تعطیلی برده و جامعه ای دلسرد و نا امید حاصل دوره مدیریت او باشد.

از جمله فعالیت های قابل بحث کمیته دفاع شخصی فدراسیون می توان به تطبیق های بدون کارشناسی احکام مربیگری و دان اشاره کرد که با این قانونی که معلوم نیست با کدام منطق و اظهار نظر کدام کارشناس در حال اجراست حق بسیاری از مربیان و فعالینی که سالیان سال در این رشته فعالیت نمودند بشدت نادیده گرفته شده است.

متاسفانه شاهد آن هستیم بسیاری از افرادی که حتی سابقه یک روز فعالیت در دفاع شخصی را نداشتند امروز با توجه به قانون تطبیق و یا ... دارای مدارک درجه یک و ملی و یا کمربندهای مشکی دان پنج به بالا هستند که صدور این چنین مدارک بی قاعده و بی قانون خود به تنهایی دلیل کمرنگ شدن و نابودی دفاع شخصی خواهد بود .

 بزودی شاهد خواهیم بود که مربیان با سابقه این رشته وزین رخت بر بسته و جانشینانشان افرادی خواهند بود بی تخصص و غریبه با دفاع شخصی که کلیات رشته را به سمت یک رشته خاص خواهند برد.

دیگر موردی که در دوره مدیریتی بلوطی شاهد هستیم برگزاری دوره های مربیگری و داوری بدون مدرس دفاع شخصی می باشد که شاهکار مدیریتی به حساب می آید.

بطور مثال به دوره داوری که اخیراً در استان فارس برگزار شد می توان اشاره کرد. مدرس این دوره  یک داور درجه یک جودو بود که صرفاً فقط آئین نامه داوری را مطالعه نموده و در کلاس بیش از 80 درصد قوانین را طبق برداشت شخصی آموزش داده اشاره نمود.

و یا از کنار دوره های مربیگری که در شهرستان های مختلف توسط افراد غیرمتخصص برگزار می شود و اقدام به برداشت های شخصی و تدریس های سلیقه ای می کنند نیز نمی توان گذشت.

شنیده ها حکایت از این دارد که در هفته های اخیرنیز تعدادی از مربیان و پیشکسوتان دفاع شخصی با ارسال شکوائیه ای به دفتر وزیر ورزش خواستار ورود مسئولین این وزارتخانه جهت ساماندهی دفاع شخصی شده اند.

باید منتظر باشیم و ببینیم مسئولین جهت پایان دادن به این نابسامانی چه تصمیماتی اتخاذ می کنند...

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

پیوندها

 

صفحات ما ، در فضای مجازی